//
you're reading...
מחקר

למה בכלל צריך תכנון מערכתי?

תכנון מערכתי הוא תכנון שמבקש לתכנן את המרחב בו אנו חיים דרך התבוננות על ההקשרים בין מערכות שונות במרחב הציבורי והבנת ההשפעות ההדדיות שלהן אחת על השניה.

אנסה להמחיש זאת על ידי שימוש בדוגמא שמטרידה רבים מתושבי תל אביב בימים אלו, והיא נושא התנועה והחנייה בעיר, ובאופן ספציפי יותר נתמקד במפגש המאד לא בטיחותי בין רוכבי האופניים והולכי הרגל על מדרכות העיר.

לכאורה, ניתן להתייחס לבעיה זו מנקודת מבט אחת והיא המחסור בשבילי אופניים מוסדרים. סביר להניח כי אם העיר היתה מרושתת מקצה לקצה בשבילי אופניים בטוחים ונוחים, בעיה זו היתה נפתרת מאליה. האמנם?

נניח שהעיר באמת היתה מרושתת בשבילי אופניים נוחים ורחבים מספיק לכל אורכה. האם עובדה זו היתה גורמת לפתרון הבעיה? קיימים מקומות בעיר בהם העירייה דאגה לסלול, או לפחות לסמן, שבילי אופניים. כמו לדוגמא: שדרות רוטשילד, שדרות בן-גוריון, הטיילת, רחוב אבן גבירול, רחוב שיינקין המחודש, רחוב בלוך, ועוד. האם עצם סימון או סלילת שבילי אופניים מונע מפגשים לא בטיחותיים בין רוכבי האופניים להולכי הרגל? כל תושב תל-אביב יצחק למשמע השאלה הזו. ברור שלא. אבל למה?

לכאורה הפתרון המתבקש למניעת התנגשות בין הולכי רגל לרוכבי אופניים היא הקצאת שבילים מוסדרים לרוכבי אופניים. בכך הבעיה אמורה להפתר, לא? ובכן, כמו כל מי שהתנסה בהליכה או רכיבה על אופניים ברחובות שהזכרתי יוכל להעיד, מסתבר שלא.

בדיוק כאן נכנס הצורך בתכנון מערכתי. תכנון מערכתי לא מסתפק בבחינת בעיה מסוימת והצעת פתרון נקודתי והגיוני לבעיה עצמה (למרות שבמקרים מסוימים זה עושה את העבודה), אלא בוחן את ההקשרים השונים בין הבעיה לבין תחומים אחרים שמשיקים לה ומשפיעים עליה. במערכת מורכבת כמו מערכת עירונית, שבה גורמים שונים משפיעים ומושפעים אחד מהשני, צריך לבחון את הדברים בצורה מערכתית ורחבה יותר. ניקח את סוגיית המפגש הלא בטיחותי בין רוכבי האופניים להולכי הרגל כדוגמא, וננסה לבחון אותה כבעיה של תכנון מערכתי.

ברמה הראשונה, חייבים להציע פתרונות גישה מספקים לכל אחד ממערכי התנועה השונים שמרכיבים את המערכת העירונית, ולא להסתפק רק במתן פתרון לרוכבי האופניים. בין אם אלה הולכי רגל – כולל ילדים, זקנים ונכים, רוכבי אופניים, משתמשים בתחבורה ציבורית – אוטובוסים, מוניות ורכבות, נהגי רכבים פרטיים, ורוכבי אופנועים. יש דוגמאות רבות וטובות מרחבי העולם להפרדה בין נתיבי תחבורה ייעודיים, וצריך רק להחליט מה הכי מתאים לכבישים התל אביבים ולבצע. צריך, כמובן, לקחת בחשבון סוגי כבישים ורחובות שונים ברוחבם ובאופי התחבורה במקום, ולאפשר אדפטציה מותאמת לרחובות ראשיים ומשניים. הנה דוגמא אחת מהולנד:

cycleroute

חשוב לאפשר תנועה מספיק טובה ורחבה לכל אחד ממערכי התנועה השונים, ולייצר הפרדה מפלסית, או אחרת, ביניהם, על מנת למנוע "גלישה" מנתיב אחד לשני. האם בכך פתרנו את הבעיה? זהו בהחלט שלב מהותי והכרחי, בלעדיו לא תתאפשר הפרדה בין כלי תחבורה שונים בעיר, אך לא בכך סיימנו את העבודה. צריך לתת את הדעת ולהרחיב את ההתבוננות שלנו גם למרכיבים נוספים שמשיקים לבעיה ומעצימים אותה.

ברמה השנייה, חייבים לתת מענה מקיף ומספק לבעית החניה של כל אחד מכלי התחבורה השונים. חניה לכלי רכב פרטיים, חניה לאופנועים, חניה לאופניים ו"חניה" להולכי רגל. צריך להקצות מקומות מדוייקים וברורים לחניה מספקת לכל אחד מכלי התחבורה השונים. דוגמא מאנגליה להקצאה של מקום לחניות מסוגים שונים:

parking

חשוב מאד לזכור כי הרחוב והכביש הם מרחב ציבורי ששייך לכולם, ועל כן אין לקפח אף אחד: גם מקום מנוחה ("חניה") להולכי רגל, כמו ספסלים, גם מקומות עגינה לאופניים, גם מקומות חניה ייעודיים לאופנועים, וגם מקומות חניה לרכבים פרטיים. כמובן, שמכורח הנסיבות והמחסור במקום, אחד צריך לבוא על חשבון השני. אם עד היום העיריה התחשבה רק בכלי רכב פרטיים, ולא הקצתה מספיק מקום לכלי תחבורה אחרים, אין ספק שהתחשבות בכלי רכב נוספים תהיה חייבת לבוא על חשבון אלו שקיבלו עד היום יחס בלעדי או מועדף. כמובן, שאין לשכוח גם את התחבורה הציבורית. מעצם העובדה שאוטובוס אחד מסיע יותר אנשים מאשר מכונית פרטית, יש להקצות לו מקום מכובד בכביש, ולאפשר עגינה נוחה ובטוחה, שמאפשרת להולכי רגל לרדת בביטחה מהאוטובוס למדרכה. הנה דוגמא מרחוב אוקספורד המרכזי בלונדון למקומות עגינה ייעודיים לאוטובוסים:

busstop

על מנת להשלים את התמונה ולהבטיח שהסדר הטוב ישמר, חשוב מאד להקפיד על אכיפה.

ברמה השלישית, חייבת להיות אכיפה יעילה, שתבטיח הסרת מפגעים שונים מהמדרכה, כמו פחי אשפה וגזם, במקביל להנפקת דוחות למי שמפר את הסדר הציבורי וגולש לנתיבים שלא מיועדים לו. דוגמא מתל-אביב להשתלטות פחי האשפה על המרחב הציבורי המיועד להולכי רגל:

פחים

דרך ניתוח בעית המפגש הלא בטיחותי בין רוכבי אופניים להולכי רגל בעיר, ניסיתי להדגים את החשיבות של תכנון מערכתי – תכנון שמנתח בעיות לא רק מנקודת מבט אחת, אלא מנסה לקחת בחשבון את ההקשרים השונים שמשפיעים עליה ומושפעים ממנה – על מנת לתת פתרון מערכתי, יעיל, אינטגרטיבי וארוך-טווח לבעיה.

מודעות פרסומת

אודות conatusdesign

אדריכלות ותכנון אקולוגי-מערכתי

דיון

אין תגובות.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: